W JEDNOŚCI SIŁA. "Nie jedna myśl wiedzie nas przez drogi" ...

Za tym głosem, który krzyczy w imię chwały !

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

Ogłoszenie

(+) BIAŁE KOŁO A W ŚRODKU BIAŁY KRZYŻ !!!

#1 2008-04-15 22:54:31

ogor

Administrator

Zarejestrowany: 2008-04-10
Posty: 200
Punktów :   

Środki Stylistyczne - J. Polski - 16.04.2008 <- Kartkówa !!

Inne rzeczy jeżeli chodzi o analizę wiersza to każdy zna ale zapamiętać te Środki Stylistyczne to większy problem. Tu macie krótka powtórkę.

TROPY:

1. EPITET – to tyle co określenie; określa cechę przedmiotu
albo stosunek wypowiadającego do przedmiotu;
występuje najczęściej w postaci przymiotników,
rzadziej zaś w postaci imiesłowów,
np.: „szklana równina”
„A dziecko było dziwnie wątłe, blade, chore...”.



zwykły metaforyczny

np.: „mały chłopiec” np.: „wilczy apetyt”
„wesoły kolor” „żelazna ręka”
„duża lalka”


2. PORÓWNANIE – zestawia się ze sobą dwa zjawiska, z których
jedno służy określaniu drugiego za pomocą łączników :
jak, niby, jakby, niż,
np.: „Idzie zmierzch jak tłumy cieni”
„Głupi jak but”.


3. HIPERBOLA (wyolbrzymienie) – polega na powiększaniu
zjawisk , ich potęgowaniu, pokazywaniu jakiegoś zjawiska,
przedmiotu w sposób przesadny,
np.: „potworna potęga”
„drobniutkie okruchy”.


4. ANAFORA – zespół zdań zaczynających się od tych samych słów,
np.: „Jak moje oczy topią się – mdleją,
Jak myśli rzucają ze dna,
Jak iskry sypią, jak łzami leją,
Ty wiesz! – lecz tylko Ty jedna”.


5. PERYFRAZA (omówienie) – polega na zastąpieniu danego
wyrazu przez szereg innych o podobnym znaczeniu,
np.: „z chińskich ziół ciągnione treści” – herbata
„stambulskie gorycze” – tytoń

Rodzaje peryfrazy:

eufemizm – jego celem jest złagodzenie znaczenia pewnych wyrazów,
zbyt dosadnych, wulgarnych, nieprzyzwoitych,
np.: starzec – „człowiek w podeszłym wieku”
umrzeć – „rozstać się z tym światem”
kłamstwo – „mijanie się z prawdą”


6. EPIFORA – powtarzalność słów bez zwrotów kończących
poszczególne zdania,
np.: „I niebo jak biała Niagara,
I droga jak biała Niagara,
I pamięć jak biała Niagara
O Tobie jak biała Niagara.”


7. POWTÓRZENIE – dany element powraca wielokrotnie,
powtórzenie może dotyczyć poszczególnych głosek i ich
układów, wyrazów, zwrotów, wersów, zdań,
np.: „Kto mówi? – mówi. To kilka chwil.
Świat – mówi – jak lalka znika.
Ach, to nic – mówi – to tylko tryl ...
Kto mówi? Mówi muzyka ...”


8. ONOMATOPEJA (dźwiękonaśladownictwo) – naśladowanie za pomocą środków językowych,
zjawisk dźwiękowych (głosów i odgłosów), z otaczającej rzeczywistości,
np.: „A na dębie dwa gołębie na zielonym rajskim dębie.”
Gru – gru - gru.


9. METAFORA (przenośnia) – jest ona zespołem słów,
w którym znaczenie jednych zostaje niejako przeniesione na znaczenie
pozostałych; znaczenie przenośne jest różne od dosłownego,
np.: „Noszę w sercu Twój obraz”
„Góry jak stada szarych, nieruchomych słoni”
„Uroda życia”



METAFORA

poetycka potoczna

np.: „gwiazdy (...) np.: „rozmowa w cztery oczy”
są (...) oczami
mojej miłości”




Szczególnymi przykładami metafor są :
- metonimia – rodzaj metafory, w którym wyrazy pozostają ze sobą w
realnym związku, zastępuje się wtedy jeden wyraz przez
drugi, np.: „wypić kielich do dna” (wino)
- synekdocha - jest to taki rodzaj metafory, w którym część zastępuje
całość lub całość zastępuje część,
np.: „Lata po łąkach uciesznym powiewem
igrając płocha i z liściem i z drzewem ”.
- animizacja (ożywienie) – polega na przypisywaniu przedmiotowi
martwemu właściwości istot żywych – ludzi i zwierząt,
wprowadza elementy ruchu, dzięki niej tekst staje się
bardziej dynamiczny,
np.: „drzewo drgnęło”
„chwile biegną”
- personifikacja (uosobienie) – polega na przypisywaniu rzeczom
martwym tylko cech człowieka; przedmioty, zjawiska,
rośliny oraz zwierzęta mogą zachowywać się, odczuwać
i wykonywać rozmaite czynności właściwe ludziom,
np.: „skowronek zapłakał”
„słońce myślało”
- oksymoron – mówimy o nim wtedy, gdy zestawiane są ze sobą wyrazy o
przeciwstawnym znaczeniu, wzajemnie wykluczającym się,
np.: „czarny śnieg”
„gorący lód”

10. ANTYTEZA – polega na kształtowaniu wypowiedzi z elementów
znaczeniowo przeciwstawnych,
np.: „Ma granicę - nieskończony
Wzgardzony – okryty chwałą
Śmiertelny – król nad wiekami.”


11. ZDANIE PARENTETYCZNE – zdania wtrącone w nawias;
nie mieszczą się w wypowiedzi zasadniczej, ale mają istotne
znaczenie dla jej ogólnego sensu,
np.: „Dobrodziejko, ktoś tam puka ...
(Doktor księdzu pionka bierze)
A niech puka, a niech stuka!
Eskulapciu, biorę wierzę!”


12. PYTANIE RETORYCZNE – pytanie niewymagające odpow.,
np.: „Któż wytrwa, gdy go ognie niebieskie pochwycą?”


13. ZDROBNIENIE – wyrazy utworzone za pomocą odpowiedniego
przyrostka mające znaczenie w jakimś sensie pomniejszone,
np.: rączki, kotek, Martusia ..


14. ZGRUBIENIE – wyrazy utworzone za pomocą odpowiedniego
przyrostka, mające w jakimś sensie powiększone,
wzmocnione znaczenie,
np.: lwisko, cielsko, kocisko, Anka ...

Mam nadzieje że się przydało


"Zmieniasz poglądy jak chorągiewka , a dla mnie się liczy tylko nalewka !! ... Najlepsza nalewkę na świecie znam kocha ja Satan i ceni Kapłan !"

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.plsieci komputerowe szczecin Dąbki agroturystyka Zaproszenie na chrzest